Rondreis door Marokko in 17 dagenGa je naar Marokko en vraag je je af welke route je kunt nemen? Wij maakten een rondreis door Marokko van 17 dagen in de zomer. Ik vertel wat onze route was en zet er meteen alle accommodaties bij die wij hebben geboekt. Ook vertel ik welke avonturen we hebben meegemaakt, wat de moeite waard was, wat niet en welke verrassingen we tegenkwamen. Al onze ervaringen met deze rondreis door Marokko vind je hier terug.

Lees ook: Rondreis door Noord-Spanje en Zuid-Frankrijk

Rondreis door Marokko in 17 dagen

Wij hadden vooraf een globale planning gemaakt, maar niets vastgelegd, zodat we onderweg nog van gedachten konden veranderen. Uiteindelijk hebben we grotendeels de planning gevolgd, met uitzondering van één dag toen er iemand van ons gezin reizigersdiarree kreeg. We konden toen helaas niet verder en zijn een dagje extra in Meknes gebleven. Wij zijn gevlogen op Marrakech en hebben het rondje Marrakech- El Jadida- Casablanca- Rabat- Asilah- Tetouan- Chefchaouen en omgeving- Fès- Meknes- Midelt- Ziz Valley- Erfoud- Merzouga/Erg Chebbi woestijn- Todra Gorge (Tinghir)- Dades Valley- Valley of the Roses (Kalaat M’Gouna)- Skoura- Aït Ben Haddou- Telouet- Marrakech gedaan.

Marrakech

Marrakech is een prachtige en kleurrijke stad, maar wel heel hectisch en druk. Je kunt je er gemakkelijk een week vermaken, maar als je niet van teveel prikkels houdt, is twee dagen waarschijnlijk genoeg. Wij hebben er op de eerste dag wat bezienswaardigheden bezocht, zoals het Demaa el Fna plein, de medina en het Bahia paleis. Ik was er zelf al twee keer eerder geweest, dus na die dag hielden we het voor gezien en reden we verder. Een leuke plek om te overnachten vonden wij: Villas 95 Appart’Hôtel. Net buiten het centrum, dus je hebt wel een huurauto nodig. Maar leuke appartementen en zwembad in de tuin. Geen ontbijt erbij, dus daarvoor gingen we naar Le Kelim.

pigment marrakech

El Jadida

Als je vanuit Marrakech naar de Noordkust van Marokko rijdt, kun je het UNESCO stadje El Jadida bezoeken. De oude stad heeft een klein centrum met wat leuke, toeristische winkeltjes. Het leidt je naar de stadswal, die je zeker even op moet lopen voor het uitzicht over zee. In El Jadida kun je ook in zee zwemmen, de locals doen niet anders. Wil je meer weten over El Jadida? Klik dan even door naar een uitgebreide blog over dit leuke plaatsje. Wij hebben hier niet geslapen, dus ik heb geen overnachtingstips. Wij sliepen in Azemmour bij MesDunes. Een bijzondere plek, zonder wifi of bereik in je kamer, een beetje gedateerd, maar een prachtige plek met een groot zwembad. Er was ook geen airco, maar wel een hor voor je raam, zodat het raam open kon.

El Jadida, bezienswaardigheden en tips

Casablanca

De volgende dag reden wij door naar Casablanca. Eerlijk gezegd vonden wij deze stad een beetje tegenvallen qua sfeer. De grote moskee is mooi en het park met de kunst ook, maar verder is het niet heel erg de moeite waard. Als je weinig tijd hebt, kun je deze stad wat mij betreft ook overslaan, je mist er niet heel veel aan. We hebben er dan ook niet geslapen, maar zijn ’s avonds doorgereden naar Rabat. Meer informatie over Casablanca en alle bezienswaardigheden kun je hier lezen.

Moskee Mohammed Hassan II

Rabat

Rabat vonden wij dan weer wèl heel erg leuk! Daar hadden we best wat langer kunnen doorbrengen, al was op zich één volle dag ook prima. Rabat heeft veel sfeer en daarnaast: de zee, een leuke, gemoedelijke medina, prachtige Andalusische tuinen, een wijk met veel witte met blauwe huisjes, leuke restaurants en mooie bezienswaardigheden zoals Chella. Wat wij allemaal gedaan hebben en waar we gegeten hebben kun je lezen in dit uitgebreide artikel over Rabat. Wij sliepen bij een ietwat bijzondere accommodatie: Ferme Bouhouch. De ligging is werkelijk schitterend, met uitzicht op een meer. Het ontbijt is fantastisch, met allemaal lokale producten. De eigenaar is ontzettend vriendelijk en helpt je met alles. Maar… de kamer is wat viezig. De badkamer verre van luxe en heel klein. Er is geen airconditioning (in de zomer is dat heel warm) en de ramen hebben geen horren. Wij hadden binnen enkele minuten de hele ruimte vol vliegen. Dat komt, omdat de beste man heel veel dieren houdt. Kippen, hanen, eekhoorns, pauwen, parkieten, duiven, konijnen, je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er opgesloten in een hokje. De dieren zien er niet allemaal even florisant uit. Er was ook een hond die behoorlijk druk was en steeds losbrak. Al met al voelden wij ons er niet zo heel erg gelukkig, tot we de volgende ochtend aan het ontbijt zaten met het uitzicht. Toen wel. Maak dus je eigen keuze…

Bezoek Sala, de oude Romeinse stad

Asilah

Misschien was Asilah wel de grootste positieve verrassing van de rondreis. We hadden dit plaatsje helemaal niet op onze planning staan. We kwamen er terecht, omdat we er last minute een leuke overnachtingsplek vonden: Dmina House. Het was meteen de duurste overnachting van onze hele trip, want na de nacht hiervoor zonder airco en weinig luxe, hadden we behoefte aan een mooi plekje. En dat was dit zonder twijfel. Leuk ingerichte, grote kamers met een balkon, ontbijtbuffet, mooie zwembad en supervriendelijke eigenaars. ’s Morgens las ik dat Asilah wel een leuk plaatsje was, dus besloten we er ad hoc even heen te rijden. We waren aangenaam verrast, wat een fotogeniek dorpje! Achter elke hoek vond ik weer een nieuw leuk deurtje, geveltje of straatje. Misschien heb ik hier wel de allermeeste foto’s gemaakt van de hele vakantie. Meer informatie over Asilah heb ik uitgewerkt in deze blog.

Sidi Mansour begraafplaats

Tetouan

Van Asilah reden wij naar Tetouan, waar we maar even de auto uit zijn gegaan, omdat we weinig tijd hadden. We bekeken de medina en het grote plein met de witte huisjes tegen de achtergrond. Ook bezochten we de Romeinse opgraving Tamuda, die wat minder voorstelt dan die van Chella in Rabat of Volubilis bij Meknes, maar toch leuk was.

Tetouan en Tamuda

Chefchaouen

In het blauwe stadje Chefchaouen zijn we meerdere dagen gebleven, in totaal 3 nachten. Dat komt, omdat er in die omgeving ook het één en ander te doen is. We sliepen op twee plekken, de eerste nacht in het prachtige Dar Wadada. Met uitzicht op de stad (het centrum is aan te lopen in 25 minuten), een vriendelijke eigenaar die goed Engels spreekt en pizza’s voor ons liet bezorgen en prima kamers. Ik denk met veel warmte terug aan deze plek. De rust en het uitzicht heb ik het meest onthouden. Wat wel jammer is: je moet parkeren bij een nabijgelegen restaurant en een flink stukje lopen over een zanderig pad naar beneden vanaf de moskee met je koffer. Niet heel comfortabel, maar het is gelukt. Als je vooraf laat weten dat je eraan komt, staat de eigenaar op je te wachten en helpt hij met sjouwen. De volgende twee nachten sliepen we in het centrum bij Aparthotel Dar Nowara Chaouen. Geen mooi uitzicht, maar wel fijne kamers met airconditioning, een parkeerplek voor de deur (betaald), een leuke patio waar we het ontbijt kregen en op loopafstand van de blauwe medina.

Chefchaouen is één van de leukste plekken waar we geweest zijn. De blauwe medina is sfeervol, maar de wandelingen in Akchour die we gemaakt hebben zijn ook zeker de moeite waard. Evenals de klim naar de zonsondergang bij de Boezafer Moskee en nog veel meer leuke dingen die er te doen zijn! Je leest ze allemaal in deze uitgebreide blog over Chefchaouen.

Chefchaouen blauwe parel

Fès

Fès bezoeken de meeste mensen voor een blik op één van de leerlooierijen in de stad. Wij bezochten de grootste en dat was zeker leuk (maar stonk ook heel erg!) We bekeken de stad met een gids, wat best een aanrader is, want hier vind je de allergrootste medina van heel Afrika heb ik me laten vertellen. Je kunt er gemakkelijk verdwalen. Een rondleiding met een gids duurt zo’n 3 a 4 uur, wat voor onze kinderen wat aan de lange kant was. Wij zijn dan ook eerder terug naar het hotel gegaan (wat de gids niet heel leuk vond, maar ja). We betaalden ongeveer €30 hiervoor en dan werd er ook nog wat fooi verwacht. In Fès sliepen we bij Dar Amir Fez, we hadden er een 6-persoons familiekamer in een achteraf straatje dichtbij de medina en de beroemde blauwe poort. Parkeren kan dichtbij, de eigenaar helpt je er graag mee. Meer informatie over Fès lees je hier.

Fès bezoeken

Meknes

In Meknes bezochten we als eerste de Romeinse opgraving Volubilis op een half uurtje buiten de stad en het dichtbij gelegen plaatsje Moulay Idriss wat tegen de rots aangeplakt zit. We sliepen in hotel Swani, wat buiten de stad zit, maar wel lekker rustig. De kamers zijn ietwat gedateerd, maar netjes, schoon en verder prima. Evenals het ontbijt, dat je op het dak nuttigt. Dichtbij de accommodatie is een taxistandplaats. De blauwe Petit taxi’s rijden je zo naar de stad in ongeveer een kwartier en dat kost maar 10-20 Dirham (€2). In Meknes moet je in elk geval de medina gezien hebben (UNESCO werelderfgoed) en het El-Hedim Square. Je kijkt er je ogen uit! Voor meer bezienswaardigheden in Meknes verwijs ik naar deze blog met 12 tips om te doen in Meknes.

paarden meknes

Azrou en het apenbos

Vanaf Meknes reden wij naar Midelt. Onderweg passeer je dan het dorpje Azrou. We hadden geen tijd hier uitgebreid te stoppen, al zou ik dat een volgende keer wel willen vanwege de enorme markt die hier is en de prachtige cederbossen. We reden daar via de N13 wel doorheen en zagen net voorbij Azrou een bos vol apen! Langs de weg gestopt natuurlijk om ze te fotograferen. Meer over het apenbos bij Azrou kun je hier lezen.

jong aapje op de rug bij mama in marokko

Midelt

In Midelt hadden we willen overnachten, maar helaas hadden we een dag verloren doordat onze dochter ziek was en moesten we door. We hebben deze leuke stad, aan het voorportaal van de route naar de woestijn, wel uitgebreid bekeken. De stad heeft me verrast, er is meer te zien en te doen dan je denkt. Bovendien is er een Italiaans restaurant wat je zeker moet aandoen voor een lunch of diner. Welke dat precies is, kun je hier lezen.

Uitzicht Midelt

Ziz Valley

Ziz Valley is een oase die prachtig ligt tussen de koperkleurige rotsen. Deze mooie plek kun je niet overslaan als je in de buurt bent, evenals de omliggende leuke stadjes met kleine winkeltjes. Maison Vallée Du Ziz is zonder twijfel een prachtig plekje dat je prima kunt boeken. Fijne kamers, heerlijk ontbijt, aardige mensen en een goed zwembad om af te koelen. De tuin is superleuk ingericht met mooie, Marokkaanse details en het ligt langs de weg, dus je hoeft er niet voor om te rijden onderweg naar de woestijn. Een mooie plek voor een tussenstop. Vanaf hier is het nog ongeveer 2 tot 2,5 uur rijden naar Merzouga. Alles over Ziz Valley lees je hier.

ziz valley

Erfoud

Het plaatsje Erfoud is bekend om z’n fossielen, er is ook een museum waar ze dit helemaal uitleggen en laten zien. Wij zijn daar wel even binnen geweest, maar omdat het vrijdag was, waren ze vrij en konden we het schoonmaken van de stenen niet zien. Wel werd het proces uitgelegd en konden we alle prachtige producten zien die ze ervan maken. De medina vond ik zelf niet zo prettig, de mensen waren erg opdringerig. Je kunt alles lezen over een bezoek aan Erfoud in deze blog.

Paleis erfoud

Merzouga en de Erg Chebbi woestijn

Het hoogtepunt van onze rondreis door Marokko in 17 dagen was toch wel Merzouga en de Erg Chebbi woestijn. Door het warme zand lopen van de Sahara is heel bijzonder, het zien van de zonsopkomst is magisch. Wij sliepen in een geweldige accommodatie aan de rand van de woestijn. Een plek die ik iedereen kan aanraden. RiadSuerteLoca heeft ruime, mooi ingerichte kamers en een klein zwembad om af te koelen. Het personeel is uitermate vriendelijk en doet werkelijk alles om het je naar de zin te maken. Een potje Marokkaanse muntthee overdag? Geen probleem. Een extra kan verse jus d’oranje bij het ontbijt? Regelen ze (gratis). Je kunt er ’s avonds ook eten, ze hebben goede tips en ze regelen de tour die je wil maken precies zoals jij dat wenst. Vanuit de achterpoort loop je zo de woestijn in. Wil je alles weten over wat er te doen is in de woestijn en Merzouga? Lees dan deze blog.

Woestijn saharajpg

Todra Gorge

Na drie dagen namen we afscheid van de woestijn. Met pijn in ons hart, want wat hadden we het hier fijn. Toch was het ook wel prettig om de 43 graden achter ons te laten, want die hitte in juli is wel een uitdaging. We vertoefden een groot deel van de dag in de airco. Via de Todra Gorge, wat een mooie route heen en terug is, reden we vervolgens door naar de Dades Gorge. Wij sliepen in Boumalne, bij Riad Sahara Stars Dades. Ook weer een schitterend plekje. Mooi ingerichte kamers, comfortabel bed, goed airco, een zwembad met best wel koud water, maar wat ons het meest beviel was de sfeer die ze daar neerzetten. Echt Marokkaans, met lichtjes en lampen, heerlijke thee en goed (Marokkaans) eten voor een nette prijs. Voor de kinderen werden er zelfs frietjes gebakken.

Todra gorge

Dades Gorge

Net als de Todra Gorge is de Dades Gorge en de Dades Vallei een mooie route om te rijden. Het begint met wat kleine dorpjes en veel accommodaties en restaurants, maar langzaam kom je verder de kloof in en zie je aan weerskanten de rotsen opdoemen. Ga je nog verder, dan kom je bij een punt waar water is. Hier zijn enkele winkeltjes en lopen ze met kamelen rond. Als je foto’s maakt, willen ze hier geld voor. Ik loste dit op door van veraf met mijn zoomlens onopvallend plaatjes te schieten. Heb je je zwemspullen mee, dan kun je de auto neerzetten en even het water in. In de zomer is dat heerlijk koel.

Water dades valley

kronkelweg dades gorges

Valley of the Roses (Kalaat M’Gouna)

Rondom Kalaat M’Gouna worden in de maanden april en mei rozen geplukt om allerlei producten van te maken. Van lippenbalsem tot badzout, van rozenwater tot thee en alles ertussenin. Het is leuk om bij één van de winkels te stoppen om rond te kijken. Wij vonden Rosa Express Lunch een leuke plek voor wat te eten. Daar zit meteen een winkel bij waar je rozenproducten kunt kopen. Je kunt ervoor of erna de vallei een stukje inrijden, maar echt heel veel is er niet te zien buiten de oogstmaanden.

valley of the roses

Skoura

Onderweg naar Aït Ben Haddou stopten we nog even in Skoura. Dit is een bijzonder stadje waar ik best wat langer had willen stoppen. Kasbah Amridil is een enorme mooi bewaard gebleven Kasbah die je ook kunt bezoeken. Daarnaast is er een groot palmbos waar je kunt wandelen en natuurlijk zijn er ook weer leuke winkeltjes en restaurantjes.

kasbah amridil

Aït Ben Haddou

Het UNESCO dorpje Aït Ben Haddou bezocht ik voor de tweede keer. Dat was nog steeds leuk, ook al had ik het al eens gezien. Dit keer kwam ik van de andere kant, dus zag ik toch weer nieuwe dingen en kon ik ook andere foto’s maken. Bovendien heb ik er nu geslapen, terwijl ik de vorige keer met een tour was. Het voordeel daarvan is, dat je er ’s avonds laat nog rond kunt lopen of ’s morgens vroeg, als alle dagjesmensen weg zijn. Het was in juli sowieso rustig, want dit is laagseizoen vanwege de warmte. Alles over Aït Ben Haddou lees je hier.

Aït Ben Haddou rivier

Marrakech

Vanuit Aït Ben Haddou reden we via een werkelijk prachtige route terug naar Marrakech, waar we onze rondreis door Marokko afsloten bij Domain the Blaze. De reviews waren erg goed en ik moet zeggen dat de tuin fantastisch is. Groot, groen, kleurrijk. Er is een leuk stuk buiten om te ontbijten en je kijkt uit op de wijngaard. We kregen verse druiven van de eigenaars en natuurlijk welkomst thee. Het zwembad was heerlijk, we hebben er veel gebruik van gemaakt. Helaas viel de villa die we hadden geboekt ons tegen. Ik denk dat de kleinere accommodaties veel beter zijn, maar de villa was echt gedateerd. Niet leuk ingericht, niet heel schoon en er zaten ’s avonds kakkerlakken. Was een beetje jammer. Gelukkig sliepen we er maar één nachtje. De volgende dag was het tijd om de huurauto in te leveren en onze terugvlucht te nemen naar Nederland. Wat was dit een heerlijke reis!

souk marrakech

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!